• Loklaizacja
    Zamoyskiego 3
    22-400 Zamość
  • Telefon
    +48 509 322 337

Kilka słów o budowie szczęścia cz. 1

Moi pacjenci w czasie sesji psychoterapii, często zapraszani są do odpowiedzi na pytanie:

Co takiego mam zrobić, by zbudować szczęśliwe życie?

Nie ma zbyt wiele czasu, by być szczęśliwym. Dni przemijają szybko. Życie jest krótkie. W księdze naszej przyszłości wpisujemy marzenia, a jakaś niewidzialna ręka nam je przekreśla. Nie mamy wtedy żadnego wyboru. Jeżeli nie jesteśmy szczęśliwi dziś, jak potrafimy być nimi jutro? Phil Bosmans

 

Nie ma uniwersalnej recepty, która zawierałaby przepis na lek uzdrawiający duszę, często skaleczoną przez los.

Tym niemniej, postanowiłam zmierzyć się z tym pytaniem, skupiając się na początku, na dwóch pojęciach, których zrozumienie jest niezbędne dla kreowania dobrostanu. Mowa o działaniach samoopiekuńczych i autentyzmie. Chciałabym pokazać, że jeśli „przerobimy na własną modłę” poniższe wskazówki, to nasze życie, będzie przynosiło zdecydowanie więcej satysfakcji.

Drogi czytelniku! Przygotuj sobie kubek aromatycznej herbaty, znajdź wygodne miejsce dla siebie, zadbaj o relaksujący klimat dookoła i przystąp wraz ze mną do pracy nad zmianą swoich codziennych przyzwyczajeń. Celem będzie szczęśliwsze „ja”.

 

Zadbaj o siebie

Dbanie o siebie to podstawowy fundament, na którym możemy zbudować pozostałe filary swojej samooceny. Bez gotowości i zdolności do dbania o siebie niezwykle trudno jest mówić o trwałym poczuciu własnej wartości.

 

Oczami wyobraźni dostrzegam już pytający wyraz twarzy Czytelnika. Co to właściwie znaczy: „dbanie o siebie?”

 

Żeby odpowiedzieć na to, wydawałoby się banalne pytanie, proszę zastanów się, na ile w skali od 1 do 10, realizujesz poniższe potrzeby? Jeden oznacza: „totalny brak realizacji potrzeby”, a dziesięć „całkowite zaspokojenie potrzeby”.

 

Podstawowe potrzeby

 

  1. Bezpieczeństwo fizyczne

  2. Bezpieczeństwo finansowe

  3. Przyjaźń

  4. Zainteresowanie ze strony innych osób

  5. Bycie słuchanym

  6. Przewodnictwo

  7. Szacunek

  8. Uprawomocnienie

  9. Wyrażanie i komunikowanie emocji

  10. Poczucie przynależności

  11. Opieka

  12. Fizyczny dotyk (dotykanie i bycie dotykanym)

  13. Intymność

  14. Ekspresja seksualna

  15. Lojalność i zaufanie

  16. Osiągnięcia

  17. Poczucie zbliżania się do celów

  18. Poczucie kompetencji lub biegłości w jakiejś dziedzinie

  19. Poczucie współuczestnictwa

  20. Zabawa

  21. Poczucie swobody, niezależności

  22. Twórczość

  23. Duchowość- łączność z „Siłą Wyższą”

  24. Bezwarunkowa miłość.

 

Ile spośród powyższych potrzeb, rzeczywiście zaspokajasz?

O których z nich zupełnie zapomniałeś?

Co jesteś gotowy zrobić w ciągu najbliższego miesiąca w celu lepszego realizowania tej potrzeby?

 

Dbanie o siebie, to według mnie, zdolność dostrzegania i zaspokojenia podstawowych potrzeb jako człowieka.

 

 

Wyrażaj siebie w sposób autentyczny

 

Poproszę Cię teraz o to, byś zastanowił się nad tym:

Czy wszystko co w życiu robisz i co osiągasz, to Twoje osobiste aspiracje?

Czy na drodze Twojego życia nie pojawił się ktoś, kto wyznaczył Ci kierunek, mówiąc gdzie są Twoje granice, bądź kim masz być itp.?

 

To nie zawsze są budujące komunikaty. Jeśli spotkałeś się kiedykolwiek z narzucaniem opinii, wyznaczaniem zbyt wysokich standardów, to być może zdążyłeś już zinternalizować poczucie winy, że w jakiś sposób nigdy nie będziesz dość dobry. Co się wówczas dzieje?

 

Możesz spowodować u siebie nadmierny samokrytycyzm lub stale dążyć do doskonałości, nigdy tak naprawdę jej nie osiągając. Oznacza to, że mimo, iż wszystko dookoła Ciebie wskazuje na to, że powinieneś skakać ze szczęścia, Ty tak naprawdę dostrzegasz pustkę, nie potrafisz cieszyć się z tego co już jest, bo przecież ciągle masz przed sobą kolejne, niezrealizowane cele...

 

Po wykonaniu powyższych zadań, usiądź i zastanów się:

czego Ja właściwie chcę w swoim życiu?

(To pytanie zadedykuj samemu sobie, omiń wszystkie oczekiwania, o których słyszysz od rodziców, małżonka, żony, brata, szefa itd.)

 

Wkrótce wrócimy do tematu...

 

Opracowanie: Agnieszka Domagała

Data dodania: 2018-10-25